ابتدا در یکی از درایوهای خود و در محل دلخواه یک پوشه جدید ایجاد کنید (با استفاده از راست کلیک و انتخاب New > Folder).

سپس فایل‏های فونت مورد نظر خود که قصد دارید آنها را نصب کنید را درون این فولدر جدید Copy و Paste کنید.

پس از این کار وارد فولدری که فونت ها در آنجا کپی شده‏ اند شوید و بر روی قسمت خالی از صفحه راست کلیک کرده و New > Text Documents را انتخاب کنید. خواهید دید که برنامه Notepad باز می‏گردد. اکنون کدهای زیر را عینأ داخل آن Copy و Paste نمایید:

 

copy . C:\WINDOWS\Fonts

 

در دستور فوق به جای درایو C، درایوی که ویندوزتان در آن نصب است را وارد نمایید. به عنوان مثال اگر ویندوز ما در درایو E نصب است در کد بالا بایستی E:\WINDOWS\Fonts را جایگزین کنیم. پس از این کار، از منوی File بر روی Save as کلیک کنید. سپس فایل را با نام دلخواه و پسوند bat. در همان محل ذخیره کنید (به عنوان مثال نام آن را Tarfandestan.bat قرار دهید). سپس Notepad را بسته و مجدد به فولدری که فایل‏های فونت در آن موجود است بروید. در حاضر بایستی فایل ساخته شده با فرمت bat. در کنار فایل‏های فونت در یک پوشه باشند. حال کافی است بر روی فایل خود با فرمت bat. که توسط Notepad آن را ساختید دوبار کلیک کنید.

کار تمام است و فونت‏ها بدون هیچ گونه دردسری نصب شده‏اند.

 

در پایان ذکر چند نکته ضروری است:

در صورتی که فونت‏هایی که قصد نصب آن ها را دارید در یک فولدر در درون هارد‏دیسک شما قرار دارند می‏توانید بدون نیاز به کپی کردن فایل فونت‏ها در یک پوشه جدید، مستقیمأ یک فایل bat به مانند بالا بسازید و ادامه مراحل را صورت دهید. این توضیح در متن ترفند بیشتر جهت این بود که کاربران مبتدی در صورتی که فونت‏ها را از روی CD نصب می‏کنند دچار مشکل نشوند، چرا که بر روی CD طبعأ نمی‏توان یک فایل bat جدید در کنار فونت‏ها ساخت. البته شما می‏توانید فایل bat خود را جداگانه در محلی دیگر بسازید و در کد به جای . محلی که فونت‏ها در آن وجود دارند را وارد کنید.

کد فوق نیز در اصل جزئی از دستورات CMD است که جهت سهولت کار این گونه توضیح داده شده است. شما می‏توانید از محیط Command Prompt هم برای این کار استفاده کنید. (ترفندستان)

همچنین جهت فعال نمودن قابلیت نمایش فرمت فایل‏ها، بایستی در My Computer از منوی Tools وارد Folder Options شده، سپس به تب View رفته و تیک گزینه Hide extensions for known file types را بردارید و OK کنید.

این ترفند بر روی کلیه نسخه‏های ویندوز عملی است.


برگرفته شده از DonyaIT.blog.ir