مایه حیاتـــــــــ

با رعایت چند نکته ساده می توانید آب مصرفی خانگی را به طور قابل توجهی کاهش دهید و با یک تیر چند نشان بزنید. اجرای این روش ها هم بسیار آسان است، هم با صرفه جویی در مصرف، آب بهای کمتری می پردازید، به آیندگان هم حق استفاده از این نعمت خدادادی را خواهید داد و همچنین اسراف در هر چیزی از جمله آب، در دین ما نکوهش شده و گناهی بزرگ محسوب می شود.

در ادامه مطلب با روش‌هایی آشنا میشویم...

صرفه جویی در مصرف آب را به دیگران نیز بیاموزید

وقتی راه های صرفه جویی در مصرف آب را آموختید می توانید در جمع خانواده، دوستان، همسایگان، این آموخته ها را رواج دهید تا در انتشار این فرهنگ خوب و سازنده سهیم باشید.

در این بین دانش آموزان با تحقیق و انتشار آن و معلمان با تشویق و هدایت دانش آموزان نقش مهمی در فرهنگ سازی مصرف بهینه آب در بخش خانگی خواهند داشت.

زمان دوش گرفتن را کاهش دهید

اگر هر بار نسبت به حالت معمول، حتی دو دقیقه زمان کمتری در حمام سپری کنید، مطمئن باشید که در مصرف چندین لیتر آب صرفه جویی کرده اید.

در توالت، دستمال کاغذی را در آشغالی بیندازید!

برخی افراد به هر دلیلی به جای این که دستمال کاغذی مصرفی در توالت یا دستشویی را در آشغالی بیندازند، در توالت انداخته و برای پاک سازی فلاش تانک را می کشند، با این کار چندین لیتر آب را بیهوده هدر می دهند در حالی که می توانند با انداختن آن در آشغالی در مصرف آب صرفه جویی کنند.

شیر آب هایی که چکه می کنند را تعمیر کنید

شیرهای آبی که چکه می کنند صدها لیتر آب را هدر می دهند، بنابراین اگر شیر آبی کاملا بسته نشده است و چکه می کند، آن را ببندید و یا اگر نیاز به تعمیر دارد در اسرع وقت آن را تعمیر کنید.

شیر آب های کم مصرف را از بازار تهیه کنید

شیرآب هایی در بازار موجود است که برای مصرف کمتر آب، طراحی شده اند. اگر توان مالی خریداری این شیرها را دارید در آینده نزدیک متوجه خواهید شد، با مصرف کمتر و بهینه آب، پول و سرمایه خود را پس انداز کرده اید.

فلاش تانک دوکاره را در توالت نصب کنید

فلاش تانک دوکاره، مخزنی است که آب را به دو منظور ذخیره می کند و بر روی آن دو دکمه تعبیه شده است. بعد از ادرار کردن بایستی دکمه ای را فشار دهید که آب کمتری خارج می شود و در مواردی که نیاز به آب و شستشوی بیشتر است از دکمه ای استفاده می کنید که خروجی آب بیشتری دارد. با این روش در صدها لیتر آب صرفه جویی خواهید کرد چرا که فلاش تانک های قدیمی فقط یک سیستم خروجی آب دارند و آن هم به مقدار زیادی آب خارج می شود.

یک مهمان وظیفه شناس باشید

هتل ها برای هر مهمان انرژی و هزینه زیادی را مصرف می کنند. اگر در هتلی اقامت دارید و مثلا از حوله، ملافه، ظروف و …استفاده نکرده اید بهتر است به مدیریت اطلاع دهید تا مجددا برای مهمان دیگر، آن ها را تعویض نکنند و یا نشویند. با این کار می توانید در صرفه جویی از آب قدمی بردارید.

از دوش گرفتن سریع به جای استحمام در وان استفاده کنید

یک دوش گرفتن سریع در حمام، نسبت به استمام در وان، حدود سه برابر آب کمتری مصرف می شود. در دوش گرفتن سریع هم در وقت و هم در مصرف آب صرفه جویی می کنید.

شیر آب را در مواقع غیر ضروری ببندید

وقتی در حال مسواک زدن دندان ها هستید، ریش می تراشید، شیر آب را ببندید. زمانی که در هنگام شستن سبزی می خواهید آب ظرف سبزی را تعویض کنید در فاصله تعویض آب سبزی، شیر آب را ببندید. و یا برای مایع زدن ظرف ها در هنگام شستشوی آن ها، بایستی شیر آب را ببندید و موارد بسیار دیگری نیز هست که شما با مدیریت خود می توانید از هدر رفت آب زیادی جلوگیری کنید.

در شستشوی اتومبیل در مصرف آب دقت کنید

اتومبیل خود را هر روز نشوئید چرا که این کار واقعا ضرورت ندارد. اگر می خواهید ماشین خود را در منزل بشویید به جای باز کردن شلنگ آب از یک سطل استفاده کنید. ولی بهتر است اتومبیل را برای شستشو به کارواش ببرید چون آن ها از سیستم و روش هایی استفاده می کنند که آب کمتری مصرف می شود.

ماشین لباسشویی یا ظرفشویی را با ظرفیت کامل روشن کنید

ماشین لباسشویی یا ظرفشویی را زمانی روشن کنید که مطمئن هستید ظرفیت ماشین کامل شده است برخی افراد مثلا برای شستشوی 4 تکه لباس، ماشین لباسشویی با ظرفیت 6 کیلویی را روشن می کنند و این یعنی هدر رفت و اسراف آب و انرژی.

در کتری فقط به میزان نیاز، آب بجوشانید

دقت کنید که کتری مثلا به ظرفیت 8 لیوان آب را تنها برای 2 لیوان آب نجوشانید، چرا که این کار آب و انرژی زیادی را به هدر خواهد داد. اگر نیاز به یک یا دو لیوان آب جوش دارید همان مقدار آب در کتری بریزید و آن را بجوشانید.

شیرهای نشتی را در اسرع وقت تعمیر کنید

اگر در منزل شیر آبی چکه می کند در اسرع وقت آن را تعمیر کنید و هفته ها این کار را به تعویق نیندازید چون آب نوشیدنی زیادی به هدر رفته و وارد فاضلاب می شود. حتی در خیابان و معابر عمومی نیز اگر شیر آبی نشتی دارد سریعا به اداره آب و فاضلاب گزارش دهید تا جلوی هدر رفت بیشتر را بگیرید.

از فرهنگ سازی برای کودکان غافل نشوید

مصرف صحیح از این نعمت حیاتی یعنی آب را به کودکان خود بیاموزید و حتی به مدرسه و آموزش و پرورش پیشنهاد دهید تا فرهنگ مصرف صحیح آب را به کودکان بیاموزند. و سعی کنید در این امر مهم پیش قدم باشید.

گیاهان بومی منطقه خود را کشت دهید

تحقیق کنید چه گیاهانی با آب و هوای منطقه شما سازگار است و آب کمتری برای رشد و نمو نیاز دارند، سپس این گیاهان را در منطقه، کوچه و حیاط یا آپارتمان خود کشت دهید تا از فواید این گیاهان برای حفظ و نگهداری آب شهر و منطقه بهره مند شوید.

از آب مصرفی در چند مرحله بهره ببرید

با کمی فکر و مدیریت می توانید آب را به نحو احسن استفاده کنید مثلا می توانید سبزی هایتان را با مقدار لازم آب در کاسه ای بشوئید و سپس از آب دور ریز شستن سبزی برای آبیاری باغچه استفاده کنید.

ازگیاهانِ زیاد استفاده نکنید

درست است که داشتن باغچه سبز، زیباست ولی نگهداری باغچه پر گل و سبزی نیاز به آبیاری زیادی دارد. بنابراین سعی کنید برای آبیاری از آب پاش که آب را بر روی گیاهان اسپری می کند، استفاده کنید.

اگر امکان دارد برای آبیاری باغچه از آب غیر شرب استفاده کنید.

زمانی باغچه را آبیاری کنید که گیاهان واقعا به آب نیاز دارند و در مواقعی که بارندگی هست یا به علت رطوبت هوا گیاه نیاز به آبیاری ندارد، آب ندهید.

برخی گیاهان به آب کمی نیاز دارند مثل گل کاکتوس یا چمن، پس برای سبزی محیط اطراف خود می توانید از این دسته گیاهان استفاده کنید.

سعی کنید فقط در صبح یا عصر هنگام که مصرف آب پایین تر است برای آبیاری باغچه استفاده کنید.

 

ترجمه: ندا رجبیه

منبع:یاد بگیر دات کام