phone in water (1)

تصور کنید در حال شستن ظرف‌ها هستید که تلفن همراه شما زنگ می‌خورد و باید به آن جواب دهید. اگر ناگهان گوشی داخل سینک افتاد چه می‌کنید؟ البته موارد بسیاری پیش می‌آید که گوشی داخل توالت می‌افتد، در این صورت بهتر است آرامش خود را حفظ کنید و بی‌خیال گوشی خود شوید! در ضمن برای این که در زمان چنین اتفاقاتی نگران اطلاعات از بین رفته نباشید بهتر است بطور مرتب از اطلاعات خود روی کامپیوتر یا درایو‌های مجازی بک‌آپ بگیرید. ما می‌خواهیم روش‌هایی را به شما آموزش دهیم که اگر گوشی داخل آب افتاد بتوانید از نابودیش جلوگیری کنید و حداکثر پس از سه روز دیگر از آن استفاده کنید. پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید:

 

۱- باتری را خارج کنید

Untitled-TrueColor-01

اولین و مهمترین اقدام در هنگام در آب افتادن گوشی، برداشتن باتری است. دلیل اصلی خراب شدن تجهیزات الکترونیکی در آب این است که باتری جریان الکتریکی برقرار می‌کند و این جریان به علت رسانایی آب در مدارهای داخلی دستگاه اتصال کوتاه می‌شود که آسیب دیدن شدید قطعات داخلی آن را به دنبال دارد. با برداشتن باتری جریان الکتریکی وجود نخواهد داشت و همچنین آب وارد شده، از قسمت پشت گوشی خارج می‌شود. پس از خارج کردن باتری؛ سیم‌کارت، کارت‌حافظه و هدفون (اگر وصل کرده‌اید) را جدا کنید.

اگر باتری گوشی شما قابل جدا کردن نیست از مرحله دوم این آموزش شروع کنید:

 

۲- تلفن همراه را خاموش کنید

power

در اینجا ثانیه‌ها بسیار ارزشمند هستند. هرچه دیرتر گوشی را خاموش کنید احتمال آسیب دیدن آن بیشتر است. پس بلافاصله با فشردن دکمه پاور از خاموش شدن اسمارتفون اطمینان پیدا کنید تا برای جراحی آماده باشد!

 

۳- گوشی را باز کنید

iPhone-5-teardown

اگر با این اقدام موافق نیستید و دوست ندارید گوشی گران قیمت خود را تکه و پاره ببینید به مرحله ۴ بروید. در هنگام باز کردن پیچ‌ها و جدا کردن قطعات داخلی با احتیاط عمل کنید و مراقب باشد که کانکتورها شکسته نشوند، سپس برد اصلی و قطعات گوشی را در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شوند. توجه کنید که اگر گوشی شما  گارانتی دارد، با باز کردن گارانتی آن باطل می‌شود؛ هر چند که در صورت آب دیدگی نیز گارانتی تعهدی بر عهده نمی‌گیرد!!

 

۴- از جریان هوای فشرده استفاده کنید

خواه گوشی خود را باز کرده باشید یا خیر در هر دو صورت جریان هوا می‌تواند تا جایی که ممکن است آب را از شکاف‌های دستگاه خارج کند. اگر گوشی باز شده است برد اصلی، صفحه نمایش و اطراف محل قرارگیری باتری را با جریان هوا خشک کنید. اگر هم گوشی خود را باز نکرده‌اید از طریق هر سوراخی که وجود دارد مانند میکروفون، جک هدفون، کانکتور USB، اسپیکر مکالمه و … هوا وارد کنید.

محل اتصال شارژر یا همان کانکتور USB جایی است که باید بیشتر توجه کنید، چون نزدیک‌ترین محل به باتری است و همچنین بیشترین فضا برای ورود هوا را دارد. اگر دستگاه دمنده هوا ندارید به مرحله بعد توجه کنید:

 

۵- از سشوار استفاده کنید

5-blow-dryer-040315

توجه داشته باشید سشوار را برای دمیدن هوای سرد تنظیم کنید. به هیچ وجه نباید به گوشی گرما وارد کنید چون باعث گرم شدن آب می‌شود و آب گرم خیلی زودتر به قطعات داخل دستگاه آسیب وارد می‌کند.

 

۶- گوشی را داخل برنج قرار دهید

phone in rice

سرانجام به مهمترین مرحله رسیدیم. حتی اگر شما هیچ کدام از کارهایی را که گفتیم انجام نداده‌اید، گوشی را در یک ظرف یا گونی پر از برنج فرو کنید. از آنجایی که دانه برنج  جاذب رطوبت است، به آرامی آب داخل گوشی را به بیرون می‌کشد و جذب می‌کند. بهترین روش این است که به اندازه نصف گنجایش یک ظرف درب دار پلاستیکی کوچک برنج بریزید و گوشی را در آن قرار دهید سپس باقی ظرف را پر کنید و درب را هم محکم ببندید تا هوا وارد آن نشود. برای اینکه این روش موثر باشد حداقل به مقدار ۳۰۰ تا ۵۰۰ گرم برنج نیاز است. پس از ۷۲ ساعت می‌توانید گوشی را روشن کنید، البته برخی می‌گویند ۳۶ ساعت کافی است ولی اگر ۷۲ ساعت صبر کنید شانس این که بتوانید از گوشی خود حتی بدون از دست رفتن اطلاعات ذخیره شده در آن استفاده کنید خیلی بیشتر خواهد بود. شاید صبر کردن کمی مشکل باشد ولی واقعا ارزش این کار را دارد.

 

۷- امیدوار باشید و دعا کنید!

بعد از این که گوشی سه روز در ظرف برنج خوابید آن را بیرون بیاورید و با دقت ازنظر وجود آب داخل آن را بررسی کنید. برای این کار می‌توانید گوشی را به سمت بالا و پایین تکان دهید و ببینید آیا آب از سوراخ‌ها و شیارهای گوشی خارج می‌شود یا نه. پس از اطمینان از این‌که داخل گوشی آبی باقی نمانده است، باطری، سیم‌کارت، و کارت حافظه را در جای خود بگذارید وکلید پاور را فشار دهید. اگر همه چیز به خوبی پیش رفته باشد مشکلی برای گوشی شما پیش نیامده است. فقط مراقب باشید دوباره این اتفاق تکرار نشود.

نکته: یک گوشی ضد‌آب یا مقاوم در برابر آب بخرید. این روزها اسمارتفون‌های ضد آب تنوع خوبی دارند پس اگر قصد خرید گوشی جدید دارید و می‌خواهید خیالتان از بابت در آب افتادن آن راحت باشد  این گوشی‌ها را پیشنهاد می‌کنیم:

Sony:  xperia m2 aqua –  xperia z1 – xperia z2 – xperia z3 

Samsung: galaxy s4 active – galaxy s5 

Htc: desire eye 

تمام گوشی‌هایی که در لیست بالا هستند استاندارد مقاوت در برابر آب دارند و می‌توانند تا زمان مشخص و فشار معینی از آب را تحمل کنند. همچنین با این گوشی‌ها می‌توانید با خیال راحت ساعت‌ها زیر باران از آنها استفاده کنید!