MayeHayat.blog.iR

نوشیدن آب تمیز برای همه‌ی افراد در جهان میسر نیست و برخی به منابع آب آلوده دسترسی داشته و گاهی هیچ سیستم تصفیه‌سازی نیز برایشان وجود ندارد. به منظور حل این نوع از مشکلات، پاناسونیک تکنولوژی جدید را ابداع کرده که از خورشید برای استخراج آب تمیز از زمین استفاده می‌نماید. این کمپانی اخیرا سیستمی را ارائه نموده که با استفاده از نور خورشید و فتوکاتالیست‌ها به تصفیه‌ی آب آلوده با درجه‌ی واکنش بالا می‌پردازد تا در صورت نیاز آب تمیز فراهم شود.

در سیستم جدید از دی‌اکسید تیتانیوم (TiO2)، یک فتوکاتالیست که تحت نور ماورابنفش واکنش نشان می‌دهد، استفاده می‌شود. یکی از مشکلات استفاده از TiO2 در سختی جمع‌آوری آن پس از انتشار در آب است مگر زمانی که به ذرات کاملا ریز تبدیل شوند. پاناسونیک در شیوه‌ی تصفیه‌سازی خود TiO2 را به ذره‌ای دیگری، زئولیت (یک جاذب و کاتالیست تجاری) تلفیق می‌کند و بدین شیوه مشکل فوق را از سر می‌گذارند. این دو ماده توسط نیروی الکترواستاتیک به یکدیگر اتصال پیدا می‌کنند.

MayeHayat.blog.iR

هنگامی که ذرات فتوکاتالیست جدید تحریک شوند، TiO2 از زئولیت جدا شده و در درون آب گسترش می‌یابد. درنتیجه، سرعت واکنش نسبت به شیوه‌های دیگر بیشتر شده و سطح بیشتری از آب می‌تواند در مدت زمان کوتاهتری تصفیه شود.

تکنولوژی کمپانی پاناسونیک اخیرا توسط یک شرکت ژاپنی در توکیو به کار گرفته شده است. این کمپانی اکنون در حال کار با برخی از کمپانی‌های هندی است. پاناسونیک اعلام کرده که حدود هفتاد درصد از جمعیت هند از آب زیرزمینی استفاده می‌کنند که در معرض آلودگی‌های مختلفی قرار دارد. ایده‌ی این مجموعه برای این کشور، ایجاد نسخه‌های کوچک از این سیستم تصفیه است که در طی روزهای آینده تولید خواهد شد.

منبع : gizmag
مطلبی که مطالعه نمودید ترجمه کامل از لینک منبع می باشد و هرگونه اشتباه در جزییات به عهده مرجع می باشد.